fb pix
mortons travel

Élő rakétaindítás Kiss László csillagásszal Floridában! / Hawaii körutazás Vujity Tvrtko és Gyémánt Balázs idegenvezetésével

Hírek a repülés világából

Budapesti repülőtéri fejlesztések

A csomagfeladás jövője

2022.11.04.

Önkiszolgáló automaták 

Forrás: Budapest Airport

Az automatizáció, a mesterséges intelligencia és a különböző fejlesztések egyre nagyobb teret hódítanak az életünkben. Ezen technológiák ott vannak az okostelefonjainkban, elektronikai eszközeinkben, otthonainkban, munkahelyünkön, amelyek folyamatosan segítik a mindennapjainkat.

A légi közlekedés gördülékeny, és az utazást megelőző folyamatok gyorsítását számos technológiai fejlesztés teszi lehetővé. A budapesti repülőtéren 2019 óta több önkiszolgáló poggyászfeladó automata könnyíti meg a csomagfeladást az utasok számára. (Ezt a készüléket hívják tagomatnak, vagy más néven poggyászcímke-nyomtatónak.) A kezelése rendkívül egyszerű, mindösszesen a beszállókártyán (nyomtatott vagy elektronikus) szereplő vonalkódot kell beszkennelni. A terminál segítségével az utasok saját maguk nyomtathatják ki az egyedi azonosítót tartalmazó poggyászcímkét, és helyezhetik fel azt a csomagjaikra. Ezt követően pedig lehetőség van egy szintén automatizált pultnál egy poggyászcímke-beolvasó készülékkel (más néven bagomat) azonosítani, majd feladni a bőröndjeinket.

Jelenleg az alábbi légitársaságok esetében alkalmazható a fenti folyamat:

Idén nyáron pedig - megelőzve számos nemzetközi repülőteret - önkiszolgáló terminált alakítottak ki a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kívül, a belvárosban, mégpedig a Kálvin téren.

Budapest Airpot Hub a Kálvin téren

Forrás: Budapesti Airport

A Kálvin tér a főváros egyik legforgalmasabb csomópontja, továbbá a 100E jelzésű repülőtéri busz megállója is közel helyezkedik el az új Airport Hubhoz. Olyan szolgáltatásokat lehet igénybe venni, mint a beszállókártya kinyomtatása, poggyászcímke nyomtatása, vagy bizonyos esetekben akár az online utasfelvételt is el lehet végezni, értékes perceket megspórolva ezzel a repülőgép indulása előtt.

A nemrég megnyitott pontot hamarosan egy újabb egység követi a Deák téren. A Budapest Airport arról számolt be, hogy egy hosszabb távú stratégia része, hogy az utazni vágyók akár ott is hagyhatják a feladandó poggyászaikat, amelyeket majd a repülőtérre szállítanának az erre kijelölt partnerek. Mindezen fejlesztések jelentősen hozzájárulnak az utasok kényelméhez, és a sokkal gyorsabb poggyászfeladáshoz.

Repülőtéri megpróbáltatások

Egy bőrönd egy repülőjegyért

2022.10.27.

A nyári, felpörgött időszak óta egyre csak szaporodnak azok a hírek, milyen megpróbáltatásokon mennek keresztül az utazni vágyók a nagyvárosok repülőterein. Kezdve az órákon át tartó sorban állásoktól, a fedélzetre felterelt, majd ott hosszú órákra egyedül hagyott utasokról, egészen a megannyi elveszett, megrongálódott bőröndökhöz kapcsolódó történeteken át. Lentebbi írásunkban összefoglaltunk néhány tanácsot azt illetően, hogyan lehet megelőzni a poggyászok elveszítését, vagy ha nem érkezik meg velünk úti célunkra (időben), a legkevesebb kellemetlenség érjenk minket.

Mint ismert, több európai város repülőtere és az egyes légitársaságok olyan mértékű munkerőhiánnyal küzdenek, hogy nem képesek alkalmazkodni a hirtelen megnövekedett forgalomhoz. Ezen problémák lecsapódását a turisták a saját bőrükön is érezhetik.

Egy nemrég megjelent cikk szerint egy ír turista úgy döntött, kezébe veszi az irányítást, és egyedül keresi meg elveszettnek minősített bőröndjét. A megoldást pedig egy repülőjegy jelentette számára - jelent meg a Stern oldalán.

Dermot Lennon biztosan egészen máshogy képzelte el ausztráliai kiruccanását, azonban az élet közbeszólt. Miután már egy hete hazaért, és az elveszett poggyászáról még mindig semmilyen hír nem érkezett, arra az elhatározásra jutott, maga jár utána, merre is lehet a  bőröndje.

Árválkodó bőröndök a dublini repülőtér 1-es terminálján

Forrás: Independent

Dermot ismét kiutazott a dublini repülőtérre, ahol 18 eruóért jegyet váltott Glasgowba. Természetesen nem azzal a céllal, hogy Skóciába utazzon, egyszerűen csak megvásárolta az elérhető legolcsóbb jegyet, hogy azzal beléphessen arra a helyre, ahol az elveszett poggyászokat tárolják. Hosszas keresgélésután megtalálta a sajátját a több ezer, hetek óta ott veszteglő csomag közül.

Ilyen és ehhez hasonló történetek egyre gyakrabban fordulnak elő az utóbbi időben. A következőkben összefoglaltunk néhány hasznos információt, mi is a tenedő, ha elveszett vagy megrongálódott csomagunk utazásunk alatt:

  • Megelőzés: lehetőség szerint próbáljuk meg egyedivé tenni a feladott bőröndjeinket! Egy feltűnő, élénk színű szalaggal, bilétával ellátott vagy egy különleges mintájú poggyászt sokkal könnyebb megtalálni, mint egy szürke/fekete táskát.
  • Címkézés: előfordulhat, hogy a bőröndre helyezett, azonosítást szolgáló címke megsérül vagy elveszik, ezért érdemes a feladott csomagba egy A4-es lapot tenni, amin szerepel a tulajdonos neve és egyéb elérhetőségei.
  • Túlsúly: figyeljünk arra, hogy ne legyen túl nehéz a feladott bőröndünk. Minden repülőgép esetében maximálva van, mekkora tömeggel szállhatnak fel, így bizony előfordulhat, hogy nem tudnak minden poggyászt feltenni a gépre. Ilyenkor pedig a nehéz csomagokat pakolják ki először, és teszik fel azokat a következő járatra.
  • Jegyzőkönyv: ha nem találjuk a poggyászunkat, vagy azon sérülést tapasztalunk, azonnal jelentsük megérkezéskor, az Elveszett Poggyász (Lost & Found) pultnál.
  • Kártérítés: fontos tudni, hogy az elveszett, elkésett vagy megrongálódott poggyász esetében a légitársaság kötelezett a kártérítésre. Ezt a jegyzőkönyv felvételét követően írásban kell megtennünk.

Elveszett bőröndök nyomában

Hogyan ússzuk meg a repülőtéri káoszt? 7 tipp, amit érdemes betartani

2022.10.21.

A Covid-járvány és az azzal kapcsolatban meghozott korlátozások, intézkedések alapjaiban változtatták meg a turizmus egészét. Bár a vírus terjedése már enyhülőben van, az utazási szokásaink és annak körülményei gyökeresen átalakultak.

Jó példa erre a légi közlekedés is. A vírus megjelenését követően számos járatot töröltek, megszaporodtak a késések, a légitársaságok pedig tömeges elbocsátásokba kezdtek. A pályaelhagyó pilóták, légiutaskísérők és egyéb, a repülőterek olajozott működését segítők távozásával mára jelentősen lecsökkent az egyes járatokat kiszolgáló, földi személyzetet alkotók száma. 

A nyári szezon berobbanása és a járvány utáni dinamikus légiforgalom-növekedés számos kihívás elé állítja a megcsappant személyzettel rendelkező repülőtereket. A csúcsidőszakokban egyre gyakoribbá válnak a járattörlések, késések. Egyre hosszabb sorok állnak a check-in pultok előtt is, hiszen a meglévő dokumentumok mellett már a különböző oltási igazolásokat, teszt eredményeket is ellenőrizni szükséges.

Felhalmozódott poggyászok a londoni Heathrow repülőtér 2-es terminálján 2022. június 19-én 

Forrás: Reuters

Míg korábban igaz volt az az állítás, hogy bőven elegendő a járat indulása előtt 2 órával kiérni a repülőtérre, addig mára ez az idő már kevés arra, hogy feladjuk a poggyászokat és kivárjuk a sort a biztonsági ellenőrzés alatt.

Egy friss felmérés szerint az amerikai utazók 61%-a tapasztalt járattörlést vagy késést ezen a nyáron, illetve a válaszadók 48%-a számolt be arról, hogy az utazás alatt elveszett vagy késett a bőröndje - írja a Forbes.

Na de mit is tehetünk, hogy elkerüljük ezeket a kellemetlenségeket az utazás során?

Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet, tanácsot amelyek segíthetnek megoldást találni a kialakult helyzetre:

  1. Érkezzünk időben a repülőtérre: soknak tűnhet 2-3 óra várakozási idő, de szükség lehet rá. 
  2. Legyen nálunk minden fontos úti okmány a repülőtéren (útlevél, oltási igazolás, beutazási engedély) és ezekről legyen másolat a telefonunkban is. 
  3. Lehetőség szerint minél hamarabb adjuk fel a poggyászokat, ne utolsóként, akkor annál nagyobb a valószínűsége, hogy elkeverednek a csomagok.
  4. A fedélzetre felvihető kézipoggyászba csomagoljuk a nélkülözhetetlen tárgyainkat (pl.: gyógyszerek, úti okmányok, egy-két napra elegendő holmi), így készülve fel arra az esetre, ha nem kapnánk meg időben a csomagjainkat.
  5. Ha van feladandó poggyászunk, és többen is utazunk, csomagoljunk vegyesen. Gondoskodjunk róla, hogy mindenkinek legyen minden bőröndben elegendő holmija.
  6. Utazás előtt mindig tájékozódjunk az adott légitársaság poggyászokra vonatkozó szabályzatáról és figyeljünk arra, hogy ne legyen túl nagy vagy nehéz a csomagunk, ezzel megelőzve a repülőtéren történő átpakolást.
  7. Ha elveszett vagy megrongálódott a poggyászunk az utazás alatt, azonnal jelentsük a légitársaságnak, hiszen kötelesek megtéríteni az okozott kárt!