Az Európai Unió (EU) belföldi járatain utazók hamarosan repülőgép üzemmód nélkül is használhatják mobiltelefonjukat a fedélzeten.

Az Európai Bizottság döntése értelmében a légitársaságok idén nyártól 5G technológiát biztosítanak a fedélzeten, és lehetővé teszik az utasok számára az adathasználatot. Ez azt jelenti, hogy az utasok mentesülnek a repülőgép üzemmód használatának kötelezettsége alól, de arról még nem tudunk részleteket, hogy lesznek-e egyéb korlátozások.

Az új szabályozás lehetővé teszi majd, hogy az utasok telefonon beszéljenek, üzeneteket küldjenek, dolgozzanak vagy videókat nézzenek eszközeiken. Vajon mennyiben lesz más élmény ezután repülővel utazni?

Eddig miért kellett bekapcsolni a repülőgép módot repülés közben?

Az utasokat eddig arra kérték, hogy a teljes utazás során kapcsolják ki mobiltelefonjukat vagy aktiválják a repülőgép módot.

Erre azért volt szükség, mert kevés volt a tudományos ismeretünk arról, hogy az adatforgalom hogyan befolyásolhatja a repülési kommunikációt. Évtizedek tapasztalata alapján azonban egyértelművé vált, hogy a repülésirányító rendszereknek okozott zavar kockázata nagyon alacsony.

Az USA-ban egyelőre még nem lépik meg a változtatást, mert a más frekvenciasávok és a magasabb teljesítményszint használata miatt magasabb a zavarás esélye, mint az EU-ban.

Ekkor lépnek életbe az új szabályok 

12 tippünk az olcsó repülőjegyek foglalásához

A tagállamoknak 2023. június 30-ig kell biztosítaniuk az 5G technológiát a légi járműveken. A repülőgépek belső hálózata egy pikocella nevű eszköz segítségével tud majd csatlakozni a földi hálózathoz.

A nagysebességű internet elérhetővé tétele mögött többek között az utazói igények és gazdasági megfontolások is állnak. Az utasok pár perc alatt letölthetnek majd egy filmet, de már az üzleti úton lévők számára sem áll meg a világ 1-2-10 órára.

Akarnak-e egyáltalán az utasok telefonozni repülés közben?

Nem mindenki fog örülni a tiltás feloldásának, hiszen a repülés közbeni eddigi (általában) nyugalom és információzárlat ezzel megszűnik.  

Egyelőre nincs hír róla, hogy tervezik-e az utasteret eszközhasználat alapján felosztani, lesz-e hangkibocsátásra korlátozás, vagy egyéb rendszer arra, hogy az akár fél napra összezárt utazók ne menjenek még jobban egymás idegeire. Ezt a légitársaságok valószínűleg saját hatáskörükben fogják majd megszabni, mint ahogy az árazást is.