HAWAII – SZÁZEZREKKEL OLCSÓBBAN!

Mit tehetek, ha csődbe ment a légitársaság, akinél repülőjegyet vásároltam?

Az utóbbi hónapokban néhány európai és nemzetközi légitársaság csődöt jelentett, ezzel komoly veszteséget okozva a náluk repülőjegyet vásárló utazók számára. A Morton’s összegyűjtött néhány hasznos információt arról, hogy mit tehetünk, ha utunk előtt vagy közben csődbe megy a szolgáltató, akivel repültünk volna.

Különböző eljárás fapados és hagyományos légitársaság csőd esetén

Csőd esetén különböző lehet az eljárás fapados légitársaság és az IATA (többek között az utazók érdekeinek védelmével foglalkozó Nemzetközi Szállítási Szövetség) tagnál foglalt jegy esetén. Általánosságban a fapados légitársaságok nem tagjai a szövetségnek, egy ilyen társaság csődje esetében gyakorlatilag sajnos semmit nem tud tenni az utas a bosszankodáson kívül.

Az IATA tag légitársaságnál foglalt repülőjegynél jobb a helyzet. Az IATA a tagok befizetései által egy tartalékot képez, melyből az ilyen esetekben a kártérítési igényeket rendezni tudják.

Az IATA tag légitársaság csődje esetén kártérítés legkorábbi ideje, mértéke és módja mindig eseti vizsgálattól függenek. Mindig kiadnak azonban egy tájékoztatást arról, hogy az utasoknak és irodáknak milyen lépéseket kell megtennie. Olyan is előfordul, hogy a jegyet átírják voluntary alapon, ami azt jelenti, hogy ha tudják, kicserélik másik légitársaság járatára vagy másik dátumra szólóra. A kárigények bejelentésére például 2019-ben a Jet Airways esetében egy hónapos időablakot határozott meg az IATA.

Mi a teendő, ha utazás közben válik fizetésképtelenné a légitársaság?

Ha az utast a célállomáson éri a csőd, a visszaútról neki kell gondoskodnia. A kártérítés benyújtására, akár az utazási iroda segítségével a hazaérkezést követően van lehetőség.

Az utóbbi években bekövetkezett csődök mind külön történetek, és több tényező játszott szerepet bennük: Gyakori a fapados csőd, hiszen a kiélezett versenyben lenyomják az árakat, amely mellett például az üzemanyag árának komolyabb emelkedése esetén bajba kerülhet a társaság. A csőd érinthet közepes vagy nagyobb légitársaságokat is, pl.: WOW Air (Izland 2019.03.28, Germania 2019.02.05). Fapados légitársasággal utazni a fentieket tekintve kockázatosabb, mint hagyományossal. Az is megállapítható, hogy az utasok indulás előtt nem tekintik meg, miért is tennék, a légitársaság cégkivonatát vagy anyagi helyzetét.

Léteznek csőd esetére biztosítások. Magyarországon a biztosítók közül például a Colonnade-nél (volt Atlasz) lehet kötni menetjegylemondási biztosítást a vásárlást követő 72 órán belül, ill. lehet kérni csődbiztosítás pótdíjat.

Érdemes a kevésbé ismert légitársaságok repülőjegyeinek kifizetése előtt utazási szakértőnél érdeklődni az adott társaság aktuális helyzetéről és utazói visszajelzésekről.

A Morton’s Travel 28 éves utazásszervezési tapasztalatával áll rendelkezésére elérhetőségein és Messengeren utazással kapcsolatos kérdései megválaszolására.

Megtekintett ajánlatok
Legnépszerűbb oldalaink