A világ legforgalmasabb reptere pedig…

Tetszik? Oszd meg:

Nemes versengés van már évek óta Chicago és Atlanta között, hogy hol is van a világ legforgalmasabb reptere. A számok pedig egészen elképesztőek.

Attól függ persze, hogyan számoljuk a forgalmat. Több számítás is lehetséges, és – 2014-ben legalábbis – a többféle számítási mód többféle eredményt hoz. Egy azonban kétségtelen, akár Atlanta, akár Chicago repterét nézzük: mindkettő elképesztő, hazai fogalmaink szerint  elképzelhetetlen forgalmat bonyolít. Az egyik számítási módszer – amiben Chicago most beelőzött – az éves fel- és leszállások száma. A chicagói O’Hare reptéren ez 2014-ben 881933 volt. Ez napi 2416, vagyis óránként száz fel- és leszállást jelent. Csúcsidőben tehát félpercenként felszáll egy gép. Ehhez persze sok kapu is kell, ahol az utasok ki- és beszállhatnak – a négy terminálon összesen 188 helyen van erre lehetőség. A gépek pedig nyolc kifutópálya közül találják meg a nekik kijelöltet. A két legrégebbit még 1943-ben a repülőtér megnyitásakor építették, és azóta persze számos alkalommal újították fel, a legújabbal két éve készültek el egy nagyszabású modernizációs program keretében. Ekkor épült meg az az automata közlekedési rendszer is, amelyik óránként 2400 embert tud szállítani a terminálok között, és persze ki a parkolókba, ahol több, mint 25 ezer kocsinak van hely. Hogy várakozás közben se legyenek éhesek az utasok, 122 étterem, büfé, kávézó közül választhatnak.

Elképesztő? Bizony. És voltak évek – a hatvanas-hetvenes években – amikor itt fordult meg a legtöbb utas is a világon. Mára azonban már ezt a trófeát egy másik reptér viszi el, igaz, a kontinenst nem kell elhagyni. A legtöbb utas – 96 millió – Atlanta repterén fordult meg. Az ország kellős közepén levő város ideális fordítóhely a légitársaságoknak: jó átszállást biztosít akár a keleti, akár a nyugati partra igyekszik valaki – az USA lakosságának 80%-a alig két órányi repülőútra él Atlantától. Így sikerült -13 ezerrel kevesebb fel- és leszállásból – jelentősen megelőzni Chicagót. Míg Észak-keleten télen gyakran pocsék az idő, így sok a járatkimaradás, Atlanta folyamatosan napos időt biztosít, ami szintén fontos a légitársaságoknak. Chicagóból sok kis regionális légitársaság is indít gépeket, Atlantában viszont általában a transzkontinentális forgalomban használt szélestörzsű gépek szállnak le. A Hartsfield-Jackson reptér ennek megfelelően még a chicagóinál is elképesztőbb méretekkel rendelkezik: hét terminálon összesen 207 kapun át szállhatnak ki és be az utasok. A terminálokat metróvonal köti össze – amin akár napi 200 ezer ember utazhat. Csak az országon belül 150 városba indulnak innen gépek.

 

 


Tetszik? Oszd meg:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.